Velký jako oktávka, za půl milionu a s dojezdem alespoň 500 kilometrů. Tak si Češi představují ideální elektromobil, vyplývá z bleskového průzkumu společnosti Arval. Nejdůležitější je pro české řidiče dostupnost elektroaut a také dostatečná kapacita a životnost baterie. Čistotu provozu elektroaut považují tuzemští řidiči pouze za „cool faktor.“
Největší zájem mají Češi o elektromobil velikosti Škody Octavia. Takové auto by chtělo 37 % dotázaných. Stejný počet lidí by si přál dostupnější elektroauta, srovnatelná s cenami vozidel se spalovacími motory. O pořízení elektromobilu také rozhoduje zvýšení dojezdu na jedno nabití, to by si přálo 30 % oslovených řidičů. „Obavy z nízkého dojezdu lze jednoduše rozptýlit. Elektromobily se v poslední době běžně blíží hranici 500 kilometrů na jedno nabití a česká síť dobíjecích stanic patří vzhledem k počtu elektrických aut k jedné z nejhustších v Evropě,“ vysvětluje konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval, Tomáš Kadeřábek.
Čechy straší u elektromobilů kapacita baterie. Je to mýtus, tvrdí expert
Nejvíce se čeští řidiči obávají elektromobilů kvůli předčasnému vybití baterie, uvedlo to téměř 40 % dotázaných. Životnost baterie po několika letech provozu pak řeší 26 % řidičů. „I zde došlo u elektrických vozidel v posledních letech ke značnému posunu. Z našich dat vyplývá, že elektromobily mají po jednom cyklu operativního leasingu, který trvá průměrně 4–5 let, kapacitu baterie na hodnotě 85–90 %, což je dokonce lepší, než opotřebení motoru u vozidel s konvenčními pohony. Navíc u elektroaut odpadá významná část položek za servis, což si Češi již začínají uvědomovat. Levnější provoz elektromobilu láká k jeho pořízení 14 % dotázaných v průzkumu,“ konstatuje Kadeřábek z Arvalu.
Většina oslovených elektromobil nikdy neřídila
Elektromobily jsou pro tuzemské řidiče stále velkou neznámou, řidičskou zkušenost podle průzkumu nemá 63 % z dotázaných, 27 % jej sice řídilo, ale jen na krátkou vzdálenost. Hlavní důvod, proč elektrická auta mají prioritu, tedy čistší provoz a nulové emise, považuje většina oslovených pouze za „cool faktor“, ale rozhodující pro pořízení elektroauta pro ně není. Skladba vozidel, která řidiči v průzkumu nejčastěji uváděli, nahrává benzínu – takové auto má 50 % dotázaných a naftě, auto s tímto pohonem řídí 35 % respondentů. Elektromobil podle průzkumu řídí necelá 2 %, což odpovídá i jejich prodejům. „Jistá nedůvěra Čechů k elektroautům skutečně pramení z toho, že s nimi mají málo zkušeností. K tomu, aby se to změnilo, se snažíme vést firmy, které registrují v Česku nejvíc nových aut. Změna nepřijde z roku na rok, ale je třeba ukazovat, kde má provoz elektroaut smysl, je efektivní a šetří náklady. Na úspory v rozpočtu totiž tuzemské firmy slyší,“ uzavírá Kadeřábek.