Home > Jak Se Zije V Arvalu

Jak se žije v Arvalu

Jak se žije v Arvalu

Arval
Úterý, Březen 26, 2019
Jiří Havel - HR oddělení Arval

Kolik má společnost Arval zaměstnanců, jaká je situace na pracovním trhu i jakým způsobem Arval udržuje a motivuje své zaměstnance, si můžete přečíst v rozhovoru s HR Managerem Jiřím Havlem

 

Kolik zaměstnanců má aktuálně Arval v České republice? Jaký je jejich věkový průměr?

Firma přes ostré konkurenční prostředí trvale organicky roste a s růstem našeho fleetu každoročně otevíráme nové pozice. Přes 20 000 aut na silnicích a stovky klientů vyžadují dokonalou podporu napříč všemi týmy. V roce 2017 jsme se dostali přes magickou stovku kolegů a kolegyň a pro rok 2019 plánujeme překročit počet 120. Daří se nám postupně nenásilně, ale záměrně vyrovnávat poměr žen a mužů, což vzhledem k předmětu našeho podnikání (auta) není úplně jednoduché, ale aktuálně se pohybujeme zhruba v poměru 55 % / 45 % muži versus ženy. Věk pro nás nehraje roli, jsme především duchem mladá firma, a i celkově se náš věkový průměr pohybuje okolo 35 let. Díky tomu, že se v posledních letech stále více orientujeme na nábor absolventů a nových členů s kratší pracovní praxí se náš věk trvale snižuje, uvidíme kde se zastavíme J Nicméně se pohybujeme v rozpětí od 60 + po ani ne dvacetileté benjamínky a firemní spolupráci to jen prospívá.

 

Situace na trhu práce poznamenala většinu firem v České republice. Potýkáte se s vysokou fluktuací zaměstnanců? Na které pozice je nejtěžší najít kvalifikované síly? Jak problém nízké nezaměstnanosti řešíte? Speciálními náborovými akcemi, spoluprací se školami?

Dopad nízké (v Praze téměř nulové) nezaměstnanosti je samozřejmě cítit jak v rámci náboru, tak udržení stávajícího týmu. Kdo něco umí, pracuje, navíc doba, kdy bylo zvykem být v jedné firmě od narození do penze, je také pryč a výdrž okolo 5 let je dnes spíše výjimkou než pravidlem.  Přesto v Arvalu stále máme řadu kolegů a kolegyň od založení firmy jako nositele know how a kolem nich stavíme a obnovujeme nový tým. Možná překvapivě je největší problém obsadit nejjednodušší pozice typu call centra, akvizic, juniorních obchodníků, naopak u seniorních a manažerských rolí a tradičních lákadel typu marketing, HR či projekty problémy nevidím. Snažíme se a troufám si říci, že opravdu jsme konkurenceschopní v oblasti odměňování, rozvoje kariéry a celkového prostředí. V posledních měsících se snažíme především budovat Arval Brand externím směrem (aktuálně například i za pomoci prestižního ocenění našich kanceláří Zdravá kancelář 2018) a dle ohlasů z trhu se o Arvalu začíná vědět i na pracovním trhu, nejen na tom businessovém. Zkoušíme nové náborové kanály typu kariérní showroomy (čerstvě např. Proudly),  poměrně dobře fungují sociální média, především LinkedIn a snažíme se sledovat trendy. Osobně se domnívám, že kdo chce a něco pro to dělá, kvalitní posily do týmu sežene.

 

Lidé pracující na specializovaných místech stále častěji poptávají možnost rozvoje a kariérního růstu. Fungují u Vás programy dalšího vzdělávání, osobního rozvoje, apod.?

Ano. Je to jedna z věcí, na které si hodně zakládáme. Každý rok interně posouváme více než 10 % našeho týmu, ať již vertikálně či horizontálně, investice do tréninku a vzdělání zaberou poměrně výraznou část rozpočtu, ale to považuji opravdu za investici do budoucnosti. Pod názvem Našlapaný Arvalák jsme úspěšně zahájili talentový program a řada absolventů již sedí na nové pozici. Snažíme se rozvíjet nejen dovednosti potřebné pro samotnou práci, ale podporovat i povědomí o oblastech, které se hodí mimo pracovní život (sociální média, etiketa, zdravá výživa). V březnu nás například čeká  3týdenní akce  s názvem Láska k MS Office, přes 20 tréninků na různé programy, s účastí více než 100 členů týmu. Jinak do budoucna očekávám vyšší možnosti přesunů nejen mezi entitami BNP Paribas v ČR, ale i směrem do zahraničí, což zatím fungovalo zejména na úrovni managementu. A protože Arval operuje v řadě zajímavých světových destinací, bude to velké lákadlo. Například latinská Amerika se businesově rozvíjí velmi intenzivně.

 

Začali jste zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Jaký počet jich u Vás pracuje, na kterých místech? Jak se Vám tato praxe osvědčila?

Z nutnosti se stala radost. Zpočátku opatrná spolupráce se společností se stylovým názvem Handicap výrobní družstvo invalidů se osvědčila více než excelentně, kolegové jsou platnými členy týmu, je na nich vidět, že si práce váží a hodláme ve spolupráci intenzivně pokračovat. V zásadě nám vytrhli trn z paty a dnes u nás spokojeně spolupracuje přes desítka kolegů v různých odděleních, především v činnostech souvisejících se správou dokumentů, fakturací a zadáváním dat. I ze strany handicapovaných kolegů je pozitivní zpětná vazba, jejich začlenění do nového týmu a pracovního prostředí jim výrazně pomáhá překonat často obtížné překážky v jejich životních příbězích. Na rovinu ale nikdy nebudeme charitativní organizace, takže podmínkou spolupráce je samozřejmě nějaká výkonnost. Ale ani tady nepozorujeme žádné výrazné rozdíly.

 

V současné době jsou velmi oblíbené flexibilní úvazky. Nabízíte je zaměstnancům? Pokud ano, jaká část pracovníků je takto zaměstnána?

Zhruba před dvěma lety byl poměr plných/krátkých úvazků 98% ke 2%. Obuli jsme se do toho na plný plyn a nyní jsme úplně někde jinde (přes 10 %), existuje silná podpora manažerského týmu, a nejen vracející se maminky tuto možnost vítají (což vzhledem k jejich rostoucímu počtu vítáme také). Doplníme-li o flexibilní pracovní dobu a možnost práce z domova na všech pozicích, kde to náplň práce umožňuje, myslím že v tomto směru jsme příkladnou firmou. Je to jen o vůli a postoji manažerů. Osobně zastávám teorii, pokud svému kolegovi nechceš umožnit home office, tak mu nevěříš a neměl jsi si ho vybírat.

 

Zejména odbory volají po zkrácení pracovního týdne. Některé firmy již zavedly volné pátky. Jaký je Váš názor na tuto problematiku?

Naštěstí se u nás lidé mají tak dobře, že odbory nepotřebujeme :)  Snažíme se chovat férově, názory a podněty kolegů bereme vážně,  i když to samozřejmě někdy bolí. Tak daleko, abychom zavedli 4denní pracovní týden ještě nejsme, náš business je založen na profitabilitě a maximální dostupnosti klientům,  nicméně vzhledem k faktu, že spadáme pod francouzskou mateřskou společnost a ve Francii je to s pracovním nasazením a počtem hodin lehce odlišné, do budoucna tu třeba prostor bude.

 

Arval je čerstvě držitelem titulu Zdravá kancelář 2018. Kromě příjemného pracovního prostředí, nabízíte zaměstnancům příspěvky na sportovní aktivity nebo dovolené?

Arval charakterizuje především přátelská neformální atmosféra (neberte jako klišé) a vztah k aktivnímu zdravému životu, což odpovídá i výše uvedenému průměrnému věku. K vítězství v prestižní kategorii, snad té nejlepší, ve které jsme mohli být nominováni,  přispělo nejen umístění, design a další fyzické prvky našich úžasných prostor (osvětlení, akustika, aj), ale i řada doprovodných aktivit, které silně podporujeme. Patří sem pravidelné týdenní cvičení přímo v kancelářích, ranní office jóga pod dohledem naší profi kolegyně, společné běhání, 3x týdně dovážka ovoce a zeleniny přímo pod nos, cíleně zdravý catering a detaily typu karet multisport a spolupráce s fitky. Pracujeme formou poptávka – nabídka a snažíme se přinášet nové věci a podněty, nedávno jsme zdárně ukončili více než půlroční projekt Firma na talíři, velmi intenzivní balíček aktivit cílený na osvětu zdravého životního stylu.

 

Co se týká vnitřních procesů, trendem v personalistice by měla být digitalizace, a tedy úbytek administrativy. Připravujete změny v tomto ohledu?

To nejhorší na konec. Upřímně to je oblast, která nás nejen v souvislosti s GDPR dost trápí. Díky poměrně rychlému růstu jsme v této oblasti nedokázali reagovat na trh a cítím to jako velký handicap. Cíl je jasný – být stejně inovativní jako jsme ke klientům i uvnitř v rámci našich procesů. Informační systém, práce s daty, elektronizace, minimalizace administrativy na nezbytné minimum. Nastavili jsme si společnou 3 letou firemní strategii s názvem Vize 21 a v oblasti HR je digitalizace jedna z hlavních aktivit již na letošní rok. Konec Excelu v Arvalu to sice ještě úplně nebude, ale máme jasné plány a jsme na cestě.

 

Nemůžeš odolat touze se k nám přidat? Tak neváhej a ozvi se nám na e-mail: jiri.havel@arval.cz

Press Contact

Lenka Vlčková, Marketing Manager ARVAL CZ
Telefon 
261109011