Domů > 3 trendy pro autoparky

3 trendy pro autoparky

3 trendy pro autoparky

Corporate Vehicle Observatory (CVO) je výzkum, který se už od roku 2002 zabývá vývojem firemních automobilových flotil po celé Evropě, a díky tomu pak dokáže sledovat i aktuální trendy v tomto odvětví.

 

Celý výzkum je postaven na telefonickém dotazování manažerů a nákupčích z nejrůznějších firem, kteří nesou odpovědnost za nákup vozidel a správu firemních autoparků. Toto dotazování probíhá pravidelně každý rok a tento rok se ho zúčastnilo dvanáct evropských zemí + Turecko. Celkem se dotazovalo v téměř 4000 firmách z nejrůznějších oborů tak, aby se dodržela pestrá škála výběru – od průmyslových firem a stavebnictví přes služby až k obchodu. Konkrétně pak v České republice proběhlo celkem 300 rozhovorů. Pro společnost ARVAL provádí výzkum agentura CSA.

V tomto článku jsme vybrali tři zajímavé výsledky, další tři si necháme na příště, proto nezapomeňte pravidelně sledovat náš blog.

 

Jak dlouho průměrně trvá, než firmy vymění vůz za nový?

Výzkum CVO zjistil, že průměrná doba v České republice i ostatních evropských zemí je 6 let. Po dobu šesti let tedy firmy vůz využívají a následně pak mění za nové. O 8 měsíců déle si nechávájí vozy ty nejmenší firmy. Naopak ty největší zkracují periodu užívání vozu o 10 měsíců méně než je průměr v České republice.

 

Velké firmy sází na operativní leasing

Celkem polovina oslovených manažerů potvrdila, že pro financování firemních vozových parků využívá nákup za vlastní peníze. Pokud bychom šli ještě detailněji, u malých flotil bylo tímto způsobem, případně na úvěr, pořízeno celkem 70 % všech automobilů. Větší vozové parky však však od tohoto způsobu financování pomalu upouštějí a do popředí se dostává operativní leasing. Firmy, které disponují vozovým parkem s 50 a více vozy mají nákup za vlastní a operativní leasing ve velmi podobném počtu (44, resp. 43 %).

 

Každá čtvrtá firma disponující flotilou aut využívá finanční leasing, ten tedy patří mezí druhou nejoblíbenější metodu financování. I zde lze však vidět pokles trendu u větších firem, kdy mluvíme pouze o 11 %. Zároveň jsme vysledovali, že Česká republika se v otázce operativního leasingu drží pořád ještě zkrátka, což dokazuje rozdíl mezi nákupem za vlastní finance a operativním leasingem, který je ostatních zemích mnohem menší než v ČR.

 

Velké evropské autoparky kupují flotily aut za vlastní finance jen v 24 % případů, operativní leasing pak volí celých 56 % firem, takže zde lze vidět významný trend. Zbytek dotazovaných velkých evropských firem pak volí 19 % firem.

 

Alternativní paliva? Vede CNG!

Další oblastí, ve které Česká republika poměrně zaostává, je využívání alternativních paliv. Oproti jiným zemím máme zastoupeny alternativní paliva v mnohem menším rozsahu, výjimkou je však CNG (stlačený zemní plyn). V ostatních zemích lze také vidět zájem o pořízení vozidel s alternativním pohonem v brzké budoucnosti, čeští manažeři si však s touto myšlenkou pohrávají v mnohem menším měřítku. A poměrně špatně si u nás vedou i elektromobily. V Evropě zastupují pěkných 9 %, v České republice bohužel netvoří ani 1 %. O nákupu pak přemýšlí pouze 2 % českých manažerů, zatímco těch evropských už je 21 %. Hybridní automobily jsou u nás prakticky nevyužívané.

 

Poměrně dobře si však vede CNG, tedy stlačený zemní plyn, který je v České republice součástí 6 % ze všech dotazovaných autoparků. Velké společnosti pak využívají CNG v 16% a celkem 19 % uvažuje o pořízení vozů s tímto alternativním pohonem.