Corporate Vehicle Observatory (CVO) je výzkum, který se už od roku 2002 zabývá vývojem firemních automobilových flotil po celé Evropě, a díky tomu pak dokáže sledovat i aktuální trendy v tomto odvětví.
Celý výzkum je postaven na telefonickém dotazování manažerů a nákupčích z nejrůznějších firem, kteří nesou odpovědnost za nákup vozidel a správu firemních autoparků. Toto dotazování probíhá pravidelně každý rok a tento rok se ho zúčastnilo dvanáct evropských zemí + Turecko. Celkem se dotazovalo v téměř 4000 firmách z nejrůznějších oborů tak, aby se dodržela pestrá škála výběru – od průmyslových firem a stavebnictví přes služby až k obchodu. Konkrétně pak v České republice proběhlo celkem 300 rozhovorů. Pro společnost ARVAL provádí výzkum agentura CSA.
V tomto článku jsme vybrali tři zajímavé výsledky, další tři si necháme na příště, proto nezapomeňte pravidelně sledovat náš blog.
Výzkum CVO zjistil, že průměrná doba v České republice i ostatních evropských zemí je 6 let. Po dobu šesti let tedy firmy vůz využívají a následně pak mění za nové. O 8 měsíců déle si nechávájí vozy ty nejmenší firmy. Naopak ty největší zkracují periodu užívání vozu o 10 měsíců méně než je průměr v České republice.
Celkem polovina oslovených manažerů potvrdila, že pro financování firemních vozových parků využívá nákup za vlastní peníze. Pokud bychom šli ještě detailněji, u malých flotil bylo tímto způsobem, případně na úvěr, pořízeno celkem 70 % všech automobilů. Větší vozové parky však však od tohoto způsobu financování pomalu upouštějí a do popředí se dostává operativní leasing. Firmy, které disponují vozovým parkem s 50 a více vozy mají nákup za vlastní a operativní leasing ve velmi podobném počtu (44, resp. 43 %).
Každá čtvrtá firma disponující flotilou aut využívá finanční leasing, ten tedy patří mezí druhou nejoblíbenější metodu financování. I zde lze však vidět pokles trendu u větších firem, kdy mluvíme pouze o 11 %. Zároveň jsme vysledovali, že Česká republika se v otázce operativního leasingu drží pořád ještě zkrátka, což dokazuje rozdíl mezi nákupem za vlastní finance a operativním leasingem, který je ostatních zemích mnohem menší než v ČR.
Velké evropské autoparky kupují flotily aut za vlastní finance jen v 24 % případů, operativní leasing pak volí celých 56 % firem, takže zde lze vidět významný trend. Zbytek dotazovaných velkých evropských firem pak volí 19 % firem.
Další oblastí, ve které Česká republika poměrně zaostává, je využívání alternativních paliv. Oproti jiným zemím máme zastoupeny alternativní paliva v mnohem menším rozsahu, výjimkou je však CNG (stlačený zemní plyn). V ostatních zemích lze také vidět zájem o pořízení vozidel s alternativním pohonem v brzké budoucnosti, čeští manažeři si však s touto myšlenkou pohrávají v mnohem menším měřítku. A poměrně špatně si u nás vedou i elektromobily. V Evropě zastupují pěkných 9 %, v České republice bohužel netvoří ani 1 %. O nákupu pak přemýšlí pouze 2 % českých manažerů, zatímco těch evropských už je 21 %. Hybridní automobily jsou u nás prakticky nevyužívané.
Poměrně dobře si však vede CNG, tedy stlačený zemní plyn, který je v České republice součástí 6 % ze všech dotazovaných autoparků. Velké společnosti pak využívají CNG v 16% a celkem 19 % uvažuje o pořízení vozů s tímto alternativním pohonem.